MOTOROVE KOLOBEZY CZECH REPIBLIC








Pokud jste jedni z těch, co se rozhodli zainvestovat a koupit na motor Huashengtaishan 63 ccm karburátor Walbro HDA-223 (plus počítám, že jste zakoupili i hliníkovou přírubu na vzduchový filtr pro Walbro HDA 223), tak budete ještě potřebovat přírubu s redukcí 19 mm difuzoru z karburátoru, staženého do 15 mm otvoru do motoru Huashengtaishan 63 ccm a držáček plynového lanka.

Redukční přírubu můžete získat následujícími dvěma způsoby:

První z možností je, že si necháte přírubu podle výkresu někde na zakázku vyrobit, jako to udělal např. Michal Musil. Pokud máte výkres, nebo si ho umíte sami nakreslit, je to asi nejjednodušší způsob, jak redukční přírubu vyrobit. Příruba by byla určitě vyráběná na CNC stroji, tudíž by byla i na milimetr přesná a pro oko nádherná. Dejme tomu, že by byla vyrobena z hliníku nebo z nějakého jiného kovu, tím pádem by byla i odolnější, než originální plastová příruba. Pokud si ji budete nechávat vyrábět strojově, čekejte tedy s větší cenovou hladinou, která se může pohybovat klidně od 700 Kč až do 1500Kč za kus.

Jestliže ale nemáte možnost si nechat vyrobit redukční přírubu, anebo třeba nechcete investovat takový obnos peněz do příruby, tak se tu naskýtá druhá možnost, a to ta, upravit si originální přírubu z motoru Huashengtaishan 63 ccm, jako jsem to udělal já. Předem ale říkám, že tato úprava je pro šikovného človíčka a určitě bude potřeba i nějaká malá dílnička se základním vybavením. Doma v kuchyni to určitě neuděláte.


CO K TOMU BUDEME POTŘEBOVAT:
- karburátor Walbro HDA-223 a přírubu na vzduchový filtr
- plastovou originální přírubu z motoru Huashengtaishan 63 ccm
- malinký trn na podtlak (lze koupit, pokud je možnost, anebo lze vytrhnout ze starého karburátoru)
- posuvné měřítko (šuplera)
-akumulátorová vrtačka, nebo v lepším případě stojanová vrtačka
- brousek do vrtačky
- smirkový papír hrubost 50 až klidně 1000 (prostě co bude v dílně), v lepším případě ruční malou frézku s nástavcem
- důlčík
- vrták do železa požadované velikosti (v našem případě č. 4)
-kousek dřevíčka (např. špejle od zmrzliny)
- dvousložkové epoxidové lepidlo nebo dvousložkový tekutý kov
- kousek benzínové hadičky

Ti bystřejší si jistě všimli, že u karburátoru Walbro HDA-223 je jinak veden podtlak, než u toho čínského karburátoru, který je originálně na motoru Huashengtaishan 63ccm. U čínského karburátoru je podtlak veden rovnou dráhou pomocí vyfrézovaného tunýlku v plastové přírubě až ke karburátoru, který má udělanou dírečku na stejné úrovni


Zatímco na karburátoru Walbro HDA-223 není žádná dírečka, ale je vyveden ven celý trn, podobný tomu, co nasává benzín z nádržky nebo do nádržky. Tento trn musíme spojit pomocí benzínové hadičky s trnem, který by měl být udělaný v přírubě. Jako to má motor Chung Yang GP460.


Přesně stejným způsobem musíme spojit Walbro HDA-223 s naší originální přírubou na motoru Huashengtaishan 63ccm. To znamená, že budeme potřebovat podobný trn, který později budeme montovat na naši originální přírubu. Máme tři způsoby jak trn získat:
První možností je koupit trn, který použil Michal Musil na své zakázkové přírubě. Druhou z možností je ta, pokud se vám doma válí nějaký starý čínský karburátor, který má podobné trny, tak trn můžete jednoduše vytrhnout z karburátoru a použít ho. A třetí možnost, spíš tedy varianta, když už nemáte na výběr, pokud neseženete šroubovací trn, ani nemáte doma žádný jiný karburátor: použít obyčejnou trubičku s vnitřním průměrem asi 2 mm, například z železa nebo z mědi (můžete ji sehnat v hypermarketech s domácími potřebami).

Já měl doma naštěstí starý čínský „sportovní“ karburátor z motoru 50ccm, který mi už byl k ničemu. Tak jsem jednoduše pomocí svěráku vytrhl jeden trn z karburátoru.


Trn zatím ponecháme trnem a pustíme se do vytvoření difuzoru na naší plastové přírubě. Když si změříme difuzor na originální plastové přírubě k motoru Huashengtaishan 63 ccm, tak zjistíme, že měří 15 mm, a karburátor Walbro HDA-223 měří 19 mm.


Proto budeme muset difuzor na plastové přírubě zvětšit na 19 mm, jako to má karburátor Walbro HDA-223, ale zanechat pořád svod do 15 mm otvoru do motoru, který je na přírubě. K tomu nám dopomůže kónusový kamenný brousek, ideální velikosti pro difuzor. Kónusový brousek musí být velký tak, aby jen zvětšoval díru difuzoru na plastové přírubě tím, že budeme jen vrtat hlouběji, a tím aby vytvářel hezky kónusový spád, jak vidíte na řezu plastovou přírubou.


Tento kónusový brusný kamínek se odborně nazývá „brusné tělísko kuželové se stopkou 6mm“ a seženete ho v domácích potřebách (Obi, Hornbach, nebo v podobných velkých marketech). Můžete se podívat na rozměry mého brusného kónusového kamínku který jsem používal já, ale osobně doporučuji použít jemnější zrnost, většinou má kamínek bílou barvu a na omak je hladký.


Brusný kónusový kamínek upneme do vrtačky (nejlépe do stojanové vrtačky). Plastovou přírubu si položíme pod vrtačku (stojanovou vrtačku), nejlépe v nějakém malém svěráčku. Příruba má totiž uprostřed plastový ráfek, který se nám pěkně opře nad čelisti, jak můžete vidět na fotce. Tím máme jistotu, že bude příruba v rovině uchycená a nepohne se nám.


No a můžeme tedy vrtat. Snažíme se vrtat co nejvíce uprostřed difuzoru, abychom potom neměli díru nějak vychýlenou například nahoru. Hlavně jak říkám, 10x měř, jednou řež, protože jsem měl i brusný kónusový kamínek hrubšího zrna, a příruba z motoru Huashengtaishan 63 ccm je plastová, tudíž to šlo provrtat tak, jako když nůž projíždí máslem. Proto raději doporučuji vrtat opravdu s citem, a po kouskách (například po 0,5mm), a vždy si to pro jistotu posuvným měřítkem změřit, abyste nepřevrtali kónusovou díru na 20 mm, je to totiž opravdu rychlovka. Tak dávat opravdu pozor a pořád oměřovat. Pokud bude díra difuzoru vetší třeba o 0,2 mm, tak se nic neděje (jako v mém případě), nesmí být jen zvětšena na 20 mm, protože konstrukce této plastové příruby z motoru Huashengtaishan 63 ccm nám to už nedovolí. Na fotce s udělaným kónusovým difuzorem z 19mm na 15 mm si můžete všimnout, že nad a pod dírou difuzoru jsou jakési vyfrézované dírky (pravděpodobně se jedná o odlehčení plastové příruby). Kdybychom vrtali přírubu dál nad 19 mm, dostali bychom se k těmto dvoum dírkám a zničili tak jejich tenkou stěnu. To by znamenalo, že přírubu můžeme vyhodit do koše, protože bychom měli v difuzoru velkou díru nahoře i dole, a dokonce bychom se už provrtali skrz vyfrézovaný tunýlek na podtlak z motoru. Takže jak už jsem psal, raději 10x měř a jednou řež, v našem případě vrtej na 10x.


Pokud už máte kónusový difuzor vyvrtaný, tak si můžete všimnout, že povrch uvnitř je příšerně nerovný. Povrch je takový spíš spálený, protože kónusovým brusným kamínkem moc nevrtáme, ale spíš se propalujeme dovnitř. To nám ale vůbec nevadí, protože teď vezmeme do ruky smirkový papír a pěkně vnitřek difuzoru v plastové přírubě zahladíme. Určitě začneme nějakým hrubším, např. smirkovým papírem hrubosti 100, a vystřídáme na jemnější smirkový papír až klidně 1000covku hrubost. Pokud ale máte malou ruční vrtačku s brusnými a leštícími nástavci, nebojte se ji použít, protože čím lépe bude vnitřek difuzoru vyleštěný, tím lépe. Také si všimněte, že kónusové stažení z 19 mm do 15 mm, není úplně dokonalé, proto se musíme pokusit pomocí smirkového papíru anebo malé ruční vrtačky s brousícími nástavci vybrousit dokonalejší nájezd v přírubě tak, aby nedovrtaná část krásně licovala s naším kónusovým nájezdem.


Teď přichází řada na to, udělat na plastové přírubě podtlak na Walbro HDA-223. Vezmeme si do ruky trn, který chceme do plastové příruby nalepit (v mém případě je to trn ze starého karburátoru z motoru 50 ccm, proto taky budu popisovat postup o tomto trnu) a změříme na něm posuvným měřítkem tu část, kterou budeme lepit do příruby, abychom zjistili, jaký vrták budeme potřebovat (v mém případě to byl vrták M4). Přiložíme trn pod dírku na podtlak z motoru, abychom se podívali, jestli nám trn nebude zasahovat až dovnitř do dírky. Pokud zasahuje, musíme trn zkrátit tak, aby nelezl do dírky na podtlak z motoru (v mém případě nelezl, tak jsem nemusel zkracovat). Pokud máme trn upravený, aby nám nelezl do vyvrtaného tunýlku na podtlak z motoru, můžeme si důlčíkem zespoda označit místo, kam budeme vrtat dírku, a kam později budeme lepit náš nový trn na podtlak z motoru. Nová dírka na trn by měla být kousek od toho ráfku, o který jsme se opírali ve svěráku, když jsme vrtali difuzor na přírubě. Hlavně by nová dírka na trn měla být co nejvíce uprostřed vyvrtanéh tunýlku na podtlak z motoru, který je v plastové přírubě. Pokud máme naměřeno a označeno důlčíkem, můžeme vyvrtat novou dírku. Novou dírku vrtáme jen, dokud se nedostaneme do vyvrtaného tunýlku na podtlak z motoru, dál už ne. Něco tenkého strčíme do nové dírky na podtlak a podíváme se, jak moc přesní jsme byli.


Dírku na nový trn na podtlak z motoru máme tedy hotovou, a teď do ní musíme ještě nalepit samotný trn. Nejdříve ale musíme zalepit polovinu vyvrtaného tunýlku na podtlak v plastové přírubě, kterou nebudeme potřebovat. Je to část od strany karburátoru, až ke kraji nové dírky, kterou jsme vrtali na náš nový trn. Lepíme ji hlavně z toho důvodu, aby nám všechen vzduch šel jen naším novým trnem a nenastal náhodou nějaký problém s prací karburátoru.


Nejprve musíme například malým dřevíčkem zacpat celou naší novou dírku na trn, tak aby se lepidlo nemohlo dostat do části, kterou zalepit nechceme. Na lepení si vezmeme dvousložkový tekutý kov, nebo jako v mém případě, dvousložkové epoxidové lepidlo. Rozmícháme obě složky podle návodu na lepidlu a zalepíme celý podtlakový tunýlek od strany karburátoru, až k hraně naší nové dírky na trn. Snažte se opravdu lepidlo nanést, co nejhlouběji to jde. Nemělo by se díky dřevíčku, které máme nacpané v nové dírce, dostat tam, kam nechceme. Lepidlo necháme nějaký čas zaschnout (asi 20 minut). Až je lepidlo tedy trochu zatuhlé a už neteče (poznáte to tak, že do lepidla něčím šťouchnete a lepidlo bude jako tuhá žvýkačka, a ne řídká jako voda), můžeme vyndat klacík z nové dírky na trn. Namícháme nové lepidlo a naneseme ho na část trnu, která přijde do naší nové přivrtané dírky. No a jednoduše trn na podtlak z motoru vložíme do dírky, kterou jsme si vyvrtaly do příruby.

!!!POZOR!!! Pokud budete používat stejný trn jako já, nedávejte ho rovně směrem ke karburátoru, jako ho mám já na fotkách, protože při nasazování karburátoru jsem zjistil, že takto trn zavazí a nejde na přírubu nasadit karburátor. Trn musí směřovat doprava, jako můžete vidět na posledních fotkách. !!!POZOR!!!






Teď necháme lepidlo už jen pořádně zaschnout. Sice u mého epoxidového lepidla výrobce psal, že zasychá do 15 minut, ale nechal jsem lepidlo pro jistotu zaschnout do druhého dne. Pokud je vše zaschlé, musíme ještě otestovat nový trn na podtlak tím, že do něj foukneme. Pokud vzduch nedošel až na konec, nebo kolem trnu uchází vzduch, musíte pravděpodobně trn vytrhnout a zalepit znova. Pokud vzduch prochází na druhy konec, a kolem trnu nefouká žádný vzduch, tak si můžete poblahopřát, protože máte hotovo. Nezapomeňte ještě zvětšit rozměr difuzoru na těsnění, pokud tedy budete používat to originální k plastové přírube k motoru Huashengtaishan 63 ccm. A teď už můžete vaši novou přírubu upravenou na karburátor Walbro HDA-223 přidělat k motoru. Trny na podtlak spojte za pomoci kousku benzínové hadičky. Zapojte váš nový karburátor Walbro HDA-223, připojte vzduchový filtr, a pokud máte udělaný držáček plynového lanka, můžete zkusit nastartovat.


Návod napsal: Luboš Duda

KOMENTÁŘ






TOPlist