MOTOROVE KOLOBEZY CZECH REPIBLIC








Já osobně ze všech těch karburátorů, které se používají na motoru Huashengtaishan 63 ccm, mohu určitě doporučit Walbro HDA-223. Sám ho totiž mám na motoru Huashengtaishan 63 ccm asi 2 roky, a mohu říci, že splňuje vše, co jsem od karburátoru očekával. Walbro HDA-223 má oproti ostatním používaným karburátorům na spodní straně pumpičku na cepování benzínu a také má dvě štelovací jehličky. Jehličku L na volnoběžné otáčky a přechody mezi nízkými a středními otáčkami a jehličku H na vysoké otáčky. Díky těmto dvěma jehličkám lze karburátor opravdu nastavit tak, aby motor běžel plynule ve všech otáčkách, a aby se motor dostal do těch nejvyšších otáček, oproti čínským karburátorům. Má 19 mm difuzor, a koho by to zajímalo, tak jeho Venturiho tunel je zúžen na 15,08 mm.

Asi nejpodstatnější věcí ale je, že Walbro HDA - 223 je opravdu spolehlivý karburátor (asi jako každý originální karburátor od značky Walbro). Neměl jsem s ním zatím žádné problémy, jako např. s čínským karburátorem, který se dává na motor 50 ccm (čínská kopie Walbro WT - 668), který se mi zdál, že ani nešel za pomoci jehliček nastavit. Po pootočení některé jehličky motor nic nedělal, naproti tomu na Walbro HDA - 223 pootočím jehličku o 1/8, a motor se chová zcela jinak. I když byl tento čínský karburátor nastaven, aby jel a nechcípal (většinou mě fungoval jen na základní nastavení podle návodu ke koloběžce), tak stejně z neznámých a mnou nezjistitelných důvodů přestal pracovat, dokud jsem ho celý nerozšrouboval a zase znovu nesložil. Toto mi Walbro HDA - 223 za dva roky, co ho používám, nikdy neudělalo.


Abych ale nepsal jen o tom, jak je Walbro HDA - 223 pro motor Huashengtaishan 63 ccm dokonalé, musím zmínit také jeho 3 hlavní negativy:

Prvním z nich je cena - pohybuje se okolo 1800,- Kč, ale protože se tento karburátor používá i na motoru Chung Yang GP460 na koloběžce Go-ped, který začíná být u nás v ČR více a více oblíbený, tak je možné, že ho může u nás na klubovém facebooku někdo prodávat i za lepší cenu. Ale bohužel to není jen o tom koupit si samotný karburátor… Jelikož Walbro HDA - 223 má v sobě svou vlastní klapku sytiče, nebudeme tedy potřebovat krabičkový vzduchový filtr, ve kterém je klapka sytiče již udělaná (jak jsem psal zde), ale budeme potřebovat koupit přírubu na vzduchový filtr s 19 mm difuzorem, který stojí okolo 300,- Kč, ale za tu cenu budeme mít krásnou hliníkovou přírubu i s těsněním. K nové přírubě na vzduchový filtr se také váže to, že si budeme potřebovat koupit nový vzduchový filtr (jaký a kde, to záleží na každém). Počítejte za obyčejný papírkový filtr tak s cenovkou od 200,- Kč, za bavlněný filtr až 1500,- Kč.

Druhou takovou negativní věcí je to, že karburátor má difuzor 19 mm, což znamená, že ho určitě nemůžeme jen tak přidělat na přírubu, jež je originálně dodávána k motoru Huashengtaishan 63 ccm, protože má malý 15 mm difuzor a podtlaková dírka je vedena přímo přírubou. Ale Walbro HDA - 223 má speciální trn, na který se nasadí hadička s vyvedeným podtlakem z motoru. Máme tedy dvě možnosti: první možnost je, pro řekl bych šikovnějšího človíčka, který má možnost nějaké té dílny, ve které by si upravil originální plastovou přírubu. Druhá možnost je opět hodně o penězích, a to nechat si vyrobit krásnou hliníkovou přírubu s 19 mm difuzorem a vytaženým trnem na podtlak z motoru. Jako to umí udělal Michal Musil.

Třetí negativ spatřuji v tom, že Walbro HDA - 223 nemá žádný dřžáček na plynové lanko. Proto si ho opět musíme vyrobit sami.


Závěrem bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že se nejedná jen o operaci výměny kusu karburátoru za jiný kus, ale bude taky zapotřebí trocha zručnosti anebo investice nemalé korunky, ale zato budete odměněni opravdu spolehlivým karburátorem, který určitě zvedne výkon toho našeho čínského křoviňáku.

Karburátor na dvoutaktním motoru je jako srdce v našem těle - pokud karbec zdravě bije, tak motor správně žije. Těmito slovy se s Vámi loučím a doufám, že jsem Vás od koupi Walbra HDA – 223 neodradil, protože to neměl být účel této recenze, ba naopak, je to ta nejlepší investice, kterou můžete pro motor udělat…

Recenzi napsal: Luboš Duda

KOMENTÁŘ






TOPlist