MOTOROVE KOLOBEZY CZECH REPIBLIC








Tento odkaz na ramínka do kyvné vidlice z Aliexpressu pro motokoloběžku Nitro poprvé vložil na náš klubový Facebook Martin Zbořil. Jedná se totiž podle mého názoru o docela pěkný kup. Za plus mínus 500 Kč si totiž koupíte 4 kusy ramínek i s ložisky, dva prstence - jeden nahoru vidlice, druhý zase naspod, dále 8 distančních válečků, které vymezují vůli od ramínek u prstenců a bočních plátů a 2 šrouby, které procházejí prstenci u vidlice.

U nás v České republice náš autorizovaný prodejce motokoloběžek Nitro prodává pouze 4 kusy ramínek s ložisky za asi 800 Kč, což znamená, že se nám určitě vyplatí koupit si celý set z Aliexpressu. Ale je tomu doopravdy tak? Vyplatí se tato čínská sada oproti té originální, která je na motokoloběžce Nitro?


Když mi dorazil celý set z Aliexpressu domů, tak jsem se opravdu lekl, protože ramínka byla úplně jiná než ta originální. Byla až tak moc jiná, že jsem si myslel, že je snad na motokoloběžku ani nenasadím, anebo bude zapotřebí hodně úprav, a bůh ví, jestli to bude správně fungovat. Šel jsem je tedy porovnat s originálními ramínky, které mám na motokoloběžce Nitro, abych zjistil, jak moc jsou jiná a jestli půjdou vůbec nasadit na motokoloběžku. Na první pohled můžete vidět, že čínská ramínka jsou o dost kratší, drobnější a užší, ale hlavně, co mě osobně dost zarazilo, byly ty ložiska. Protože ty jsou oproti ložiskům, které se dávají do originálních ramínek opravdu micro-mini-pidi. Ložiska na sobě nemají ani žádné označení, podle kterého bychom si je mohli objednat v případě poškození, prostě nic. Celkově jsou taková, no jak bych to jen napsal, prostě je to více čínská práce než ta na originálech, které jsou vlastně taky z Číny. Dělají na vás takový dojem nekvalitní práce i materiálu.


Ale zato musím pochválit vymezovací válečky, které se dávají do ramínek za ložiska. U nich se totiž nějaký Číňan opravdu zamyslel, oproti těm na originálních ramínkách, které jsou jen kus trubičky, která by měla alespoň 2 mm vylízat z ramínek a vytvářet tak prostor, aby těleso ramínka náhodou neškrtalo o bočnici vidlice a nepoškodilo ji. Jenomže všichni, jenž jste už párkrát vidlici a celý kyvný mechanismus rozdělávali, určitě víte, že tyto vymezovací válečky moc dobře nefungují. Buď jsou už špatně udělané z výroby, že z ramínka nelezou válečky ani 2 mm a ramínko tak škrtá o prstenec/bočnici, nebo po čase silnějšího utahování šroubů, jenž procházejí ramínky, se vymezovací válečky zalisují do hliníkové bočnice/prstence.

Zatímco vymezovací válečky ze sady z Aliexpressu jsou oproti originálům asi dvakrát tak delší, což znamená, že z ramínek krásně vylézají a vytvářejí dostatečnou mezeru pro správný pohyb ramínek. A k tomu všemu mají válečky na jednom konci udělanou vetší plochu (přírubu) pro opření o bočnici/prstenec, což zamezí pravděpodobnosti, že se budou válečky lisovat do hliníkových častí. U mě tyto vymezovací válečky dostávají za jedna, oproti těm, jenž se nachází v originálních ramínkách.


Dále v sadě z Aliexpressu naleznete dva prstence na vidlici. Horní stahovatelný prstenec s uložením pro tlumič (spíše jen pro pružinu) a spodní prstenec, který slouží k vymezení rozteče od trubky řízení a ramínkem, co vytvoří horní prstenec. Řekl bych, že to jsou úplné kopie těch originálních prstenců, jež jsou na motokoloběžce Nitro, možná s nějakými designovými změnami, takže není co vytknout.


Kompletování vidlice se sadou z Aliexpressu jsem se osobně trochu bál, protože jsem nevěděl, jak moc to půjde, kde se objeví nějaký zádrhel v nekompatibilitě těchto ramínek, ale nakonec mohu říct, že to šlo naprosto v pohodě. Vlastně se to skládalo stejně, jako s originálními ramínky.

Jedinou věc, kterou jsem musel řešit, abych vidlici zkompletoval, bylo prodloužení distančních válečků u spodní osky, která drží tlumič (nemůžu si pomoct, ale musím to zase napsat - je to jen pružina, co jen pruží, o tlumení se tady nedá mluvit) a distančních válečků u kola. Jenomže tato operace mě vůbec nezaskočila, protože když jsem viděl vymezovací válečky z Aliexpress sady, tak mě bylo hned jasné, že to celkově roztáhne vidlici alespoň o půl centimetru na každé straně.

Zde jsou dvě varianty jak válečky prodloužit. Jedna varianta je si válečky nařezat/vysoustružit nové například nerezové trubičky a to přesně na míru, kterou potřebujeme anebo druhá varianta, a to ta jednodušší, kterou jsem se vydal i já, je použít podložky pod šroubky, abychom docílili prodloužení válečků. Varianta vypodložkování válečků je sice funkční, prodlouží válečky, ale jak můžete vidět na fotkách, na každé straně od tlumiče (myslím tu pružinu, co jen pruží) mám 3 podložky, což pří sundávání a opětovném nasazení je dosti nepraktické. Máte tam potom totiž další podložky, které musíte složitěji nasazovat, vždy mi někde popadají při nasazování i sundávání. Z osobní zkušenosti už vím, že když podložka spadne na zem, tak se vždycky někam zakutálí a zatoulá (asi do teplých krajin) a musíte potom shánět někde novou. A to nemluvím o tom, že vypodložkování rozpěrných válečků vypadá nevkusně.

Proto bych vám raději doporučil jít variantou vyrobení/vysoustružení si nových rozpěrných válečků na míru. Máte pak méně starostí a práce při nasazování a sundávání, protože máte jen jeden kus celého válečku a hlavně bych řekl, že to vypadá hned lépe, tak nějak profesionálněji, ne jako narychlo doma ušité horkou jehlou.


Co se týče celkové funkčnosti kyvné vidlice s činskou sadou z Aliexpressu, tak bych řekl, že funguje bez problému, možná dokonce lépe díky vymezovacím válečkům v ramínkách, které mají krásnou vůli mezi ramínkem a bočnicí/prstencem oproti originálu. Na oko bych ani neřekl, že se jedná o úplně jiná ramínka, což mě i překvapilo, protože jsem čekal, že to bude hodně znát, ale pokud se na to člověk více zaměří, tak poznat je, že jsou ramínka drobnější a hlavně, že je celkově vidlice roztažená.

Vidlice je tedy funkční přesně, jak má být a za krásnou cenu dostanete plně funkční ramínka s ložisky a ještě k tomu další sortiment k vidlici, ale pořád je tu to moje "ALE ". To moje "ALE" se týká těch čínských ramínek a jejich micro-midi-pidi ložisek. Osobně si myslím, že pří drsnějším zacházení (tím myslím rychlá jízda v nerovném terénu, přeskakování obrubníku a podobně) nevydrží ani polovinu toho, co originální ramínka s jejich ložisky.

Když si trochu zahledáte v odkazu na tento činský set ramínek, zjistíte, že tyto okopírovaná a předělaná ramínka dávají na elektrické koloběžky (opět Číňany okopírované Nitro) od značky „chujchuj“ a ne na benzínové koloběžky. To znamená, že jsou konstruované na rychlost asi 25 km/h a na klidnou jízdu po chodníku a po cyklostezkách, v žádném případě ne na divočení po lese nebo na naších českých silnicích.

Proto si říkám, jestli někomu doporučovat celý tento nebo raději koupit u nás od autorizovaného prodejce 4 originální ramínka, která jsou masivnější a mají i větší ložiska, která něco aspoň vydrží. Osobně bych tento celý set z Aliexpressu doporučoval lidem, kteří chtějí například inovovat starou verzi ramínek ještě s kluznými pouzdry a nechtějí stavět z koloběžky žádnou raketu, ale chtějí jezdit v klidu a kochat se přírodou, zatímco lidem jako jsem například já, kteří si rádi zablbnou v lese nebo na silnici, jezdí fakt rychle, mají i upravený motor, zvýšeny výkon a kroutící moment a hlavně potřebují z koloběžky udělat tank, protože se ke stroji neumí chovat a všechno se jim sype, tak bych doporučoval se vydat cestou originálních ramínek.


Když to všechno na závěr shrnu, tak za asi 500 Kč si koupíte set, ze kterého bych já osobně použil jen vymezovací válečky, které si stejně můžu vyrobit doma například z nerezových trubiček, takže ani ty nepotřebuji. Ramínka s mini-pidi-micro ložisky, které podle mě dost brzo odejdou nebo někde brzo prasknou, jak je na nich málo materiálu, takže bych raději volil variantu koupit originál ramínka s ložisky, nebo pokud je již mám, tak jen vyměnit ložiska, pokud jsou zničená. No a dále nám zůstávají dva prstence - horní prstenec jsem zatím neviděl nikdy u nikoho prasklý nebo zničený, takže nevěřím, že by ho někdo někdy potřeboval, zatímco spodní prstenec se po pár letech vymačká a vytvoří na vidlici poměrně velkou vůli, ale i tak bych ho nevyměnil za spodní prstenec ze setu z Aliexpressu, ale použil bych ten horní prstenec ze setu a upravil si ho jako stahovací sponu.

s Takže jestli si koupit celý set z Aliexpressu a kompletně ho nasadit na vidlici motokoloběžky Nitra nebo jít druhou variantou a koupit dražší, zato kvalitnější ramínka s ložisky a vše ostatní si dovyrábět sám, je jen na Vás. Obě varianty jsou totiž cestou k funkční vidlici a záleží jen na vašich možnostech, financích a názorech, jakou variantu si vyberete. Ale já osobně bych si zvolil tu mnoha motokoloběžkářů odzkoušenou, kvalitnější, ale jako vždy trochu dražší variantu.

Recenzi napsal: Luboš Duda

KOMENTÁŘ






TOPlist