MOTOROVE KOLOBEZY CZECH REPIBLIC








Téměř všichni ti, kteří vlastní motor Huashengtaishan 63 ccm (u nás v ČR prodávaný jako motor 71,5 ccm) určitě někde narazili na obrázky anebo na debatu o tom, že na motor lze nasadit i jiný karburátor. Jaký je ale důvod chtít na motor nasadit jiný karburátor, když ten, který tam je od výroby, funguje? On sice funguje, ale jak moc dobře?…

První nedostatek vidím v tom, že karburátor má jen jednu hlavní trysku, která je pevně nastavená a nedá se s ní (nebo spíše nemělo by se s ní) nijak hýbat. Tím nám ale zůstává pouze jedna štelovací jehla, kterou maximálně pouštíme více či méně benzínu do hlavní trysky, ale není možné vůbečc nastavovat správný chod mezi nízkými/středními/vysokými otáčkami motoru.

Druhou vadou je, že má karburátor malý difuzor (15 mm). Malý difuzor vytváří velký podtlak v karburátoru, což nám zajištuje kvalitní rozprášení paliva v nízkých otáčkách, ale ve vysokých otáčkách už nastávají poměrně velké ztráty, neboť díky velkému podtlaku jde do motoru až příliš velké množství benzínu (= bohatá směs), a to nám motor dusí. Nedostaneme se tak do vysokých otáček, které jsou na motoru tak potřebné. Je možné to malinko seštelovat stažením směsi na štelovací jehličce, ale nikdy to nebude přesně to pravé ořechové.

Třetí nedokonalost spočívá v tom, že na tomto karburátoru se nenachází klapka sytiče, proto je motor Huashengtaishan 63 ccm omezen na speciální krabičkový vzduchový filtr, ve kterém je už klapka sytiče udělaná. Tím pádem nemůžeme na motor nasadit jiný, např. sportovní vzduchový filtr, který by motoru určitě zvedl o něco málo výkon nahoru.

Celé bych to shrnul asi tak, že tento čínský karburátor není celkově pro motor Huashengtaishan 63 ccm moc vhodný. Když se o to budeme zajímat detailněji, zjistíme, že tento čínský karburátor je kopií Walbra ze série WYT (přesný typ zatím neznám), a tyto Walbro karburátory se používají od 20 ccm až tak do 43 ccm, ale u kubatury 43 ccm se už mění karburátory za lepší. Rozhodně ho nenaleznete na žádné 60tkové kubatuře, jedině tak na čínských křoviňákách za 1500,- Kč, na které číňani dají jakýkoliv karburátor, co je zrovna napadne (což je asi i případ našeho motoru Huashengtaishan 63 ccm).




Jaký ale karburátor nasadit na motor Huashengtaishan 63 ccm? Já nejsem přes karburátory žádný odborník, ale tento motor už studuji něco kolem 2 let. Na internetu sleduji různé projekty, snažím se tahat informace z lidí z USA, kteří se snaží tento motor ladit a posouvat jeho výkon a kvalitu dál. Takže bych řekl, že mám spíše obkoukané, co za karburátory se na motoru Huashengtaishan 63ccm používá.

Kdybychom se chtěli vydat cestou „jak sám zjistit, jaký karburátor bude nejlépe na tomto motoru fungovat“, stálo by nás to velký obnos peněz, protože bychom museli zakoupit každý karburátor a testovat ho na motoru nějaký ten čas. Ale díky bohu už to někdo za nás udělal, a my si z toho můžeme vzít už ty výsledné informace.

První věc, kterou si při výběru karburátoru musíme určit je, jaký difuzor si na karburátoru zvolíme. Existuje na to takový složitější vzoreček, od kterého se můžeme odpíchnout, ale já vám to ještě více zjednoduším a řeknu vám, že se používá difuzor od 19 mm do 22 mm. Difuzor ve velikosti 22 mm je až moc velký a špatně se na něm nastavuje směs. Stejně tak to je i u 21 mm difuzoru, proto nám zůstává 20 mm a 19 mm difuzor. Kdybychom se chtěli do toho všeho ponořit ještě hlouběji, tak řeknu, že nezáleží až tak na velikosti difuzoru, ale na tom, jaký průměr zúžení má karburátor uvnitř v difuzoru (tzv. Venturiův tunel). Dále by nás mohlo zajímat, jaký má karburátor průměr trysek nebo jaký má uvnitř tlak, ale to vše by bylo na dlouhé studování a testování, a proto jsem vytvořil jednoduchý výtažek o těch karburátorech, které jsou už na motoru Huashengtaishan 63 ccm otestované.


Určitě se mnou bude diskutova mnoho lidí, že tento čínský karburátor je dobrý, ale to ještě nikdy nezkusili pořádný karburátor, protože ten, kdo ho zkusil, už by si nikdy tuto čínskou kopii znovu nenasadil. Já rád říkám, že na tento čínský karburátor ten motor samozřejmně jezdit bude a nic tím nepokazíte, když na něm budete jezdit směle dál, ale na pořádný karburátor už ten motor skoro lítá a hlavně i lépe funguje.

Článek napsal: Luboš Duda

KOMENTÁŘ






TOPlist